středa 12. ledna 2022

Záblesk života - Jodi Picoultová

Zajímavě zpracovaná kniha, kterou čtete v podstatě od konce a pomaloučku se propracujete na její začátek. Otevírá veliké téma, které se týká morálky, víry, přesvědčení, svobody volby, lidského života... Asi bych našla spoustu dalších slov, které vyjadřují jedno jediné slovo a tím je POTRAT. 

Autorka se zde nepřiklání ani na jednu stranu, ale snaží se ukázat, za co každý bojuje. Kde je pravda a kde je pomyslná čára, za kterou by už nikdo neměl jít? Pro nás asi nepochopitelné, protože přeci jenom, my máme možnost volby a nikdo nemá právo nás soudit, nestojí tu davy protestujících před klinikou a ani se tu nerozlišuje jestli jdete na potrat, nebo toužíte být těhotná. Doktoři se nebojí chodit do práce a nemusí se bát o svůj život. Je to zvláštní, že? Kniha je přitom zasazená do současnosti, do roku 2018. 

Kniha vypráví několik příběhů současně, což má za následek, že se malinko ztrácíte v ději, už takhle je těžké čist knihu pozpátku. Osobně mě retrospektivní vyprávění moc nebere, ale zase na druhou stranu je to jiné a není to tak tuctové. Asi do poloviny knihy, jsem měla pocit, že to není ono, pak se to zlomilo a když by byl konec psaný takto od začátku ( nebo tedy spíše od konce), hodnotila bych knihu určitě lépe. 

Nemá cenu rozebírat, jestli jste zastánci, či odpůrci potratů. Je potřeba se zamyslet nad tím, proč ženy tento zákrok podstoupí a jaký důvod k tomu mají. Každý příběh je unikátní a nedá se jednoznačně říct, co je správné a co není. Záleží na úhlu pohledu. Vyprávění je ozvláštněné ještě o únosce, rukojmí a vyjednavače. 

Od Jodi Picoult už jsem četla několik knih a pokaždé se věnuje kontroverznímu tématu, vždy ho rozebere ze všech strach a nechá čtenáře, aby se sám rozhodl na kterou stranu se přidá. Stává se mi, že se nedokážu rozhodnout a pere se to ve mě. Také je jisté, že vždy přijde nějaký ten zvrat na konci knihy. 

Vadilo mi, že některé příběhy, nejsou dotažené do konce, jak mám vědět co se stalo? Jak to s nimi dopadlo? Strašně nerada si to domýšlím. Také dlouho trvalo, než jsem byla vtažena do děje, chvíli jsem měla pocit, že to ani nepřijde. Tato kniha je takový průměr, určitě má autorka lepší knihy. Například: Je to i můj život ( ta mě opravdu dostala), nebo Nejsem jako vy. To jsou knihy, kvůli kterým se stále k autorce vracím. 


HODNOCENÍ       3/5



 


 





Žádné komentáře:

Okomentovat