úterý 13. června 2017

DCERA NĚKOHO JINÉHO

Před osmi lety se Julie ztratila, byla, podle svědectví mladší sestry, unesená. Ta tvrdila, že viděla únosce, když se schovávala ve skříni, bála se ale natolik, že upozornila rodiče až za několik hodin. Všechno to bylo dosti podivné, dům nebyl zabezpečený, nůž který Janie popsala pocházel z jejich kuchyně a policie se začínala přiklánět k verzi, že Julie prostě utekla.

"Julie je pryč už osm let, ale když vyjdu ven na čerstvý vzduch, abych odučila poslední seminář v letním semestru, zdá se mi, jako by byla po smrti mnohem déle, celá staletí."

Vyšetřování se táhlo a rodiče zoufale přemýšleli jak najít svojí ztracenou dceru. Už ani nedoufali, že ji najdou někdy živou, ale toužili znát pravdu, pohřbít tělo, dostat odpovědi. Jednoho dne se nečekaně zjeví na prahu domu, zubožená, dehydratovaná, ale živá. Vrátila se...

Zrodí se několik logických otázek, proč teď, za tak dlouhou dobu? Julie vypráví svůj příběh, ale něco v něm nehraje. Záhy je jasné, že lhala, spousta věcí nesedí a některé jsou dokonce šílené. Je tu i možnost, že není Julie a jenom se za ní vydává, z jakého důvodu? Chce peníze? Potřebuje novou identitu? Nebo je to skutečná dcera a má svoje tajemství?

"První co uvidím, jsou její světlé vlasy, které září v růžovém oparu znečištěného houstonského soumraku. Pak její tvář - popelavě šedá kůže, která se pne přes široké, v horních partiích poněkud zčervenalé lícní kosti, takže pod jejíma vpadlýma očima se jasně rýsují černé kruhy."

Dcera někoho jiného, jak už sám název prozrazuje, nebude tou, za kterou se vydává. Otázkou zůstává, kdo vlastně je. Julie vypadá na první pohled podobně, nechce moc o minulosti mluvit a při výslechu na stanici, některé události nedávají smysl. Policie je ale ráda, že se našla a tak jim nepřikládá velkou váhu. Stejně tak rodiče, byla malá a mohla si to poplést, nebo nebyla při smyslech, to je velice pravděpodobné.

Knihu vypráví matka, je si vědoma svých nedostatků, kterých se dopustila na druhorozené dceři. Nemůže jí odpustit, že nechala sestru odejít a nic pro to neudělala. Klade si za vinu všechno a je otupělá životem. S manželem vedle sebe spíše přežívají. Další vyprávějící je zmizelá dcera Julie, Gretchen, žena mnoha jmen a tváří.


"Pak, zrovna když už se chystám zavěsit, se mě zeptá na poslední věc, jako kdyby nedokázal odolat: Slyšela jste někdy o Gretchen Farberové?"


Tady se musím zastavit, protože to na mě působilo trochu chaoticky. Hodně dlouho mi trvalo, než se mi povedlo pochopit jaký život nám chce autor zrovna přiblížit. Někdy jsem ani netušila o kom je vlastně řeč a ke komu samotnému vyprávění patří. Pokud chtěl spisovatel čtenáře zmást, tak se mu to povedlo na výbornou, teprve až na konci jsem dostala ucelený pohled na sled událostí. Možná si knihu přečtu znova, když už vím jak dopadne budu dávat větší pozor na malé nápovědy.

Myslím, že tento thriller bude bavit především čtenáře, kteří si rádi domýšlejí a mají bujnou fantazii. Hledají nečekané zvraty a vyžívají se v šílenostech. Bohužel mě zase tolik neoslovil a opravdu jsem se místy ztrácela. Mrzí mě to o to víc, protože jsem podle názvu a anotace očekávala trošičku jiný příběh. Věřím, že se najde, ale mnoho z vás, které kniha zaujme a budou jí s náležitou dychtivostí číst.

Nikdy nevíme, co nás může potkat a zda jsme schopní odlišit pravdu od lži.

Děkuji nakladatelství IKAR za poskytnutí recenzního výtisku.

Knihu zakoupíte ZDE.

HODNOCENÍ  3/5






Žádné komentáře:

Okomentovat