sobota 25. června 2016

JÍST, MEDITOVAT, MILOVAT - CO VŠECHNO MĚ NAUČILA KNIHA JÍST, MEDITOVAT, MILOVAT

Kniha Jíst, meditovat, milovat má desetileté výročí a je obohacená o předmluvu autorky - teda hned mi vyrazila dech a od té chvíle, jsem se nestačila pořádně nadechnout.



Anotace:


NOVĚ K 10. VÝROČÍ PRVNÍHO VYDÁNÍ
Pouť mladé dámy za pozemskými i duchovními rozkošemi napříč Itálií, Indií a Indonésií… Nové, doplněné vydání knižního (a filmového) bestselleru.
Elizabeth má vše, co se od moderní Američanky očekává: manžela, dům a úspěšnou kariéru. Jenže místo aby se cítila šťastná, pohlcuje ji panika, zoufalství a zmatek. Odhodlá se tedy k radikálnímu kroku. Úplně sama se vydá na roční pouť kolem světa.
V Itálii studuje umění rozkoše, flirtuje, nezřízeně hoduje a přibere deset nejšťastnějších kilogramů svého života. V Indii absolvuje čtyřměsíční duchovní cestu do vlastního nitra, na níž nechybí ani tak zdánlivé protiklady, jako je meditace, černý humor, mantry a vize. V Indonésii, kde se stane žačkou svérázného starého šamana, pak hledá svůj konečný cíl: rovnováhu a schopnost vybalancovat si život.
JÍST… Kvůli pár stonkům chřestu a italským novinám jsi zničila náš společný život?
MEDITOVAT… Uvidíš tak nádherný věci, že se ti bude chtít hodit po Tádž Mahálu šutrem.
MILOVAT… Jste-li svobodná žena cestující po Bali, nejlepší odpověď na otázku „Jste vdaná?“, zní: „Zatím ne.“
Autor:                 Elizabeth Gilbertová    
Nakladatel:         Metafora
Rok vydání:        05/2016
Počet stran:         350
Vazba:                 Paperback


Recenze: JÍST, MEDITOVAT, MILOVAT



Celá kniha je důmyslně rozdělená na tři části, z toho každá část má 36 kapitol, dohromady tvoří celek o 108 kapitolách, stejně jako počet korálků na růženci.

Hlavní hrdinka Liz prochází těžkým obdobím, je jí jednatřicet let a neví jak dál naložit se svým životem. Očekává se od ní, že bude mít dítě a bude žít rodinným životem. Liz, ale po dítěti netouží a navíc se jí rozpadá manželství. Začíná propadat depresi a prosí Boha o pomoc. Nakonec od manžela odchází a potkává novou lásku v podobě Davida, ale ani jejich vztah není dokonalý.

 "Stále jsem čekala, až si začnu přát děti, ale ten okamžik pořád nepřicházel. A já vím, jaké to je, když člověk něco chce, to mi věřte. Dobře znám, jak vypadá touha. Ale ta mi chyběla."
Nekonečně se táhnoucí rozvod, není zrovna balzám na již tak pocuchané nervy Liz. Rozhodne se, že odjede na roční pouť do Itálie, Indie a Indonésie, všude stráví 4 měsíce a naučí se Jíst - meditovat - milovat.

"Nikdy nezapomeň, žes kdysi v nestřeženém okamžiku poznala v sobě samé svou přítelkyni."

Odlétá do Itálie, přihlásí se do školy, učí se ten nejkrásnější jazyk - italštinu, poznává nové přátele. Ochutná tu nejlepší pizzu na světě a všechno se začíná lepšit, vysadí antidepresiva, ale její deprese a samota ji opět dostihne. Zjistí, že je nádherné jíst, ochutnávat a lenošit. Toulá se jen tak po Římě a užívá si nicnedělání. Dokonce přibere 10 kilo.

"V takovém prostředí je možná trochu povrchní myslet jen na příští jídlo. Nebo je to možná naopak to nejlepší, co můžete dělat."
Den před novým rokem odlétá do Indie do Ášramu. Chce se učit meditaci a provozovat jógu. Její mysl není ale natolik koncentrovaná, že se jí zpočátku nedaří meditovat ani patnáct minut. Je z toho znechucená a naštvaná. Poznává opět spoustu zajímavých lidí a mezi ty nejzajímavější patří Richard z Texasu. Dává Liz několik rad a postupně se jí podaří pronikat do světa meditace.

"Jóga spočívá ve snaze osobně pocítit vlastní božství a pak se tohoto prožitku držet už napořád. Jóga se týká dokonalého poznávání sebe sama a usilovné snahy odlákat svou pozornost od nekonečného zasmušilého dumání nad minulostí a neutuchající starostí ohledně budoucnosti, místo abyste hledali věčnou přítomnost, z níž můžete hledět na sebe i na své okolí s duševní rovnováhou."
Původně měla v Ášramu strávit šest týdnů a potom se vydat prozkoumat Indii, navštívit památky a načerpat další zkušenosti. Meditace Liz, ale pohltí natolik, že se rozhodne zůstat a stráví celé čtyři měsíce meditací a objevováním sebe sama. Pomalu dojde k vytouženému klidu a odpuštění.

"Věřím, že všechna světová náboženství ve svém jádru sdílejí touhu nalézt nějakou "metaforu transportu". Když chcete dosíci jednoty s Bohem, ve skutečnosti se pokoušíte odpoutat od pozemského a přiblížit věčnému a potřebujete nějakou velkolepou myšlenku, která by vás tam dopravila."

Poslední místo, které Liz navštíví, je Indonésie, konkrétně Bali. Hledá starého šamana, s tím se setkala už před dvěma lety a předpověděl jí, že se musí vrátit zpátky a učit se jeho dovednostem. Potkává opět velkou řádku nových lidí a najde se i muž, který jeví o Liz zájem. Jenže Liz si není vůbec jistá, jestli má dát záhadnému pánovi šanci.




Mé dojmy a pocity:


Už se vůbec nedivím, že je kniha opěvovaná a zároveň, tak zavrhovaná. Jedná se o životní příběh samotné autorky a přeci jenom některé názory jsou dost radikální. Což může na slabší povahy a zapřísáhlé matky a manželky, působit pobouřlivě, až provokativně. Stejně tak otázka náboženství pro někoho, kdo nevyznává žádné z nich to asi nebude mít takový dopad jako na věřící, ty to můžou brát jako provokaci.

Kdybych si měla vybrat zemi, která mě nejvíce zaujala a bavila, tak se jednoznačně rozhodnu pro Itálii. Jídlo, sluníčko a nicnedělání, to je asi sen každého z nás. V této části i autorka krásně popisuje, jak se zbavuje deprese a samoty. To samé už ale nemůžu říct o Indii, tato část příběhu se pro mě stala nezáživnou. Všech třicetšest kapitol se odehrávalo na jednom místě v Ášramu. Sice bylo docela zábavné pozorovat, jak se Liz pomaloučku daří nalézt životní klid, harmonii a rovnováhu a její myšlenkové pochody, byly nepřekonatelné, přesto mi na tom něco nesedělo. Svoje putování zakončila na Bali, ano to byl takový zlatý střed a po čtyřech měsících meditování docela překvapivý.

Když to všechno shrnu, tak nesouhlasím se všemi názory, ale taky je neodsuzuji. Každý má právo na svůj život a pokud se rozhodne nemít děti, možná lepší pro ně, než aby je měl a pak je nenáviděl. Jestli má někdo potřebu odejít od svého manžela nebo manželky a chce být soběstačný, proč ne, lepší, než si vzájemně ubližovat. A pokud někdo potřebuje najít duchovní odpuštění, směle do toho.



CO VŠECHNO MĚ NAUČILA KNIHA JÍST, MEDITOVAT, MILOVAT

Jelikož se kniha Jíst, meditovat, milovat dostala do srdcí tolika lidí a některým dokonce změnila život. Rozhodla se autorka vydat knihu s příběhy samotných čtenářů.

Je docela zajímavé, číst o tom, jak je kniha přiměla dělat věci o kterých si mysleli, že nejsou možné. Setkáme se s mnoha typy lidí, ať už se jedná o muže nebo ženy. Každý z nich řeší jiný problém. Často se dočteme, že se v autorčině příběhu poznali, nebo že jim vnukla myšlenku, jak být silnější.

"Příběh Jíst, meditovat, milovat mě naučil jak žít v době, kdy se mi ze všeho nejvíc chtělo umřít. Pomohl mi zachránit život. Před rokem jsem ničila sama sebe. Zmítala jsem se v zajetí anorexie a závislost. A aby to všechno bylo ještě horší, odmítala jsem si připustit, co se vlastně s mým životem děje. Bylo mi čtyřiadvacet a cítila jsem se naprosto vyčerpaná tím, jak sem se snažila udržet pohromadě fasádu, která měla přesvědčit mě i všechny ostatní, že jsem v pohodě."

Přestože,  nemám potřebu sama v životě něco měnit, je pravda, že i já jsem v knize našla spoustu úryvků, které jsem si vyznačila. Asi jste si toho všimli v mojí recenzi a zdaleka jsem nenapsala všechny. Elizabeth nás dostala tím, že vyprávění není vymyšlené, ale skutečné. Spousta z nás má tajné sny, cítí se uvěznění a přejí si vypadnout ze stereotypu a tahle kniha jim říká, když chceš, tak můžeš, je to jenom na Tobě.

Nakonec zjistíme, že v knize Jíst, meditovat, milovat, ani tak nejde o jídlo, lásku nebo náboženství. Hlavní je myšlenka, že jsme schopní změnit svůj život, že se nemusíme držet předepsaného a můžeme dělat všechno, po čem v skrytu duše toužíme.


HODNOCENÍ     4/5


Děkuji nakladatelství METAFORA za poskytnutí recenzních výtisků, knihy si můžete zakoupit ZDE, možná i vy potřebujete pomoci na svojí životní cestě. 





4 komentáře:

  1. Jíst, meditovat, milovat jsem zatím jen viděla jako film. Měla jsem v plánu si koupit knihu, když jsem ji viděla v Levných knihách, ale recenze mě trochu odradili.
    Ale stejně jako tobě se mi nejvíce líbila ta část s Itálií, protože je to přesně moje životní filosofie, užívat si, vnímat všemi smysly a poznávat. :)

    Dívka z venkova

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak film jsem neviděla, ale kniha mě navnadila, takže v dohledné době, se na něj určitě podívám. Dík za komentář!

      Vymazat
  2. Jíst, meditovat, milovat je knížka, ve který jsem se div neučmárala, jak jsem si zatrhávala zajímavé myšlenky. Dá se říct, že i mně tak trochu pomohla a rozhodně si chci přečíst to "pokračování". Příběhy lidí, kterým kniha pomohla stejně jako mně, mě rozhodně lákají :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D Mohla by z toho být sbírka myšlenek. Osudy lidí, které kniha ovlivnila, jsou zajímavé a určitě stojí za přečtení. :-D

      Vymazat