pondělí 4. července 2016

DIVNÉ DNY

Anotace:



Kniha Divné dny s podtitulem Láska v pěti novelách přináší pět příběhů žen, do jejichž spokojených životů náhle zasahuje krize v pěti různých podobách. Jádrem knihy je novela Hany Pražákové (1930 - 2010) Divné dny. Hana Pražáková byla známá jako autorka knih pro děti a dívky, po roce 2000 zaujala memoárovou prózou z padesátých let Nadějí tu žijem (v níž líčí věznění svého otce, spisovatele Františka Křeliny, a život jeho rodiny tzv. na svobodě). Divné dny byly napsány už v roce 1992 a dosud nevyšly mj. proto, že byly na samostatnou knihu příliš krátké. Redaktorka knihy Markéta Hejkalová (dcera Hany Pražákové) proto oslovila několik dalších spisovatelek, v jejichž díle jsou také hlavními postavami ženy a pro jejichž texty je důležitá naděje. Výsledkem je tato kniha, obsahující kromě titulní novely příběhy Etely Farkašové, Věry Noskové, Markéty Hejkalové a Evy Tvrdé.

Autorky:          Hana Pražáková: Divné dny 
                        Etela Farkašová: Na rubu plátna 
                        Věra Nosková: Něco se musí stát 
                        Markéta Hejkalová: Jednoho dne 
                        Eva Tvrdá: Slunce a piškoty


Rok vydání:       02/2016
Počet stran:       216
Vazba:               Pevná
Nakladatelství:   Hejkal


Recenze:

První co zaujme je určitě obálka, tu musím pochválit, připomíná mi abstraktní obraz. Abych se do toho nezamotala, pokusím se každou povídku zvlášť představit a zároveň hned ohodnotit, tentokrát trochu netradiční recenze.

Divné dny, první povídka, po které se jmenuje celá kniha, napsala ji autorka Hana Pražáková, která zemřela v roce 2010, samotná novela byla sepsaná už v roce 1992. Popisuje vztah dcery Alžběty, její matky a otce. Alžběta žije docela v pěkné rodině, rodiče spolu vycházejí a všechno klape, tak jak má. Nikdy by jí nenapadlo, že by to mohlo být jinak. Z ničehonic se matka začne vracet pozdě domů, vymlouvá se, že jezdí navštěvovat kamarádku, otec marodí a odjíždí se léčit do lázní. Alžbětě až po čase docházi, že její matka má milence. Není schopná tuto informaci vstřebat a rozhodne se vztah rodičů zachránit stůj co stůj. Sama prožívá první lásku, ale ani u ní si není jistá jestli je to láska nebo přátelství.

U této povídky, jsem si nebyla jistá, jak jí mám hodnotit. Alžběta na mě působila nejprve dost rozmazleně a potom najednou obrátila v rozumě uvažující osobu. Její kamarád a přítel Kamil mi byl od začátku nesympatický a to se nezměnilo. Rodiče, o které v celé povídce šlo, byli znudění životem i prací. Docela jsem chápala, proč si matka našla milence a nechápala jejího manžela, že si skoro ničeho nevšimnul. Myslím, že název sedí, byly to divné dny, jedné všední rodiny. Podaří se vztah rodičů Alžbětě udržet? Nebo se nakonec přeci jenom rozpadne?

Hodnocení    3/5

                                                         
Na rubu plátna, druhá povídka od slovenské autorky Etely Farkašové. Jedná se o velmi složitý vztah mezi matkou a dcerou. Lucia si postavila hlavu a i přes nesouhlas rodičů odchází se svým vyvoleným Jurajem, obstraktním malířem, do Německa. Oba doufají, že se jeho obrazy začnou prodávat a vystavovat. Zakázky však nepřicházejí a Juraj se propadá stále do větší deprese, jednoho dne se pokusí zabít skokem z okna. Lucia už je na dně a poprosí svojí matku, zda nemůže přiletět. Matka neváhá a rozjíždí se dceři na pomoc, jenže říct si nevyslovené není zrovna moc jednoduché a narážejí na bariéru v komunikaci. Zjišťujeme, že nejenom plátno, ale i člověk má svůj rub a líc.

Autorka mě mile překvapila, styl jakým píše se mi moc líbí. Umí věty okrášlit a přidat jim spoustu přídavných jmen. Dlouho jsem netušila, co se vlastně Jurajovi stalo a rozprava mezi matkou a dcerou byla výtečná. Takové to vyslovené, nevyslovené, úžasné. Jenom ten konec mohl být trochu jiný, nemám ráda styl - domysli si sám.



Hodnocení   4/5


Něco se musí stát, třetí povídka od Věry Noskové. Ta byla opravdu kraťoučká a moc se v ní neudálo. Dalo by se to zkrátit na matka versus dcera aneb Maruš a Jaruš a jejich útrapy s mužskými.

Je těžké hodnotit povídku, která má necelých jedenáct stran. Nevím jestli to je tak schválně nebo se autorka nechtěla více rozepisovat, ale určitě by to neuškodilo. Bylo to dost útržkovité a tento styl psaní mi nesedí.



Hodnocení       2/5



Jednoho dne v pořadí čtvrtá povídka, od pro mě známé autorky Markéty Hejkalové. Pojednává o ženě, která přijde na to, že jí manžel podvádí, zase tolik ji to ale netrápí, zrovna jí umírá maminka a tak tomu nechává volný průběh. Dá výpověď v práci a najde si jinou, kde se jí daří a brzy vystoupá na pomyslném žebříčku, jezdí na školení do ciziny a potkává muže. Muže, který je z části Rus, zčásti Litevec a kouskem Muslim. Vznikne mezi nimi vztah, přes rok žijí se svými rodinami, ale semináře patří jim. Zda se jim podaří vztah udržet, nebo jejich láska nemá šanci, záleží jen a jen na okolnostech.

Tato povídka odpovídá mnoha scénáři dnešní doby. Rádoby manželství, které se tváří jako spokojené, dělají všechno stejně jako doposud. Navštěvují rodiny, nakupují na Vánoce, ale užívají si život s někým jiným, ale doma se o tom nemluví. Nic nereálného, dneska docela běžná věc. Záleží na tom, jestli je to jenom povyražení, nebo se to zvrtne v plnohodnotný vztah.



Hodnocení        4/5



Slunce a piškoty, poslední povídka, která mě dostala, napsala jí Eva Tvrdá. Učitelka angličtiny na základní škole, spokojená se svým životem, manželem, dětmi i prací. Nic jí nechybí a nechce ani měnit svůj život. Manžel pracuje jako praktický lékař a docela jim to klape. V lednu dostane svůj první dopis, šokující, anonym, který ji upozorňuje na věk. Každý měsíc chodí jeden a nenávist se zvyšuje, kritizuje nejen její věk, také oblečení, závidí jí a dopisy chodí po celý dlouhý rok. Ze začátku tomu nepřikládá velký význam, postupem času začne podezřívat celé okolí, hledá indicie, ale nedaří se jí proniknout do světa anonyma. Je zoufalá a chce se někomu svěřit, ale neví komu může věřit. Najde se nakonec záhadný pisatel?

Povídka se mi moc líbila, byla taková záhadná a tajuplná a pořád jsem čekala koho, že to jako naštvala, že se jí takhle mstí. Asi si dokážete představit, co to udělá s psychikou i tak vyrovnaného člověka. Pořád má pocit, že jí někdo sleduje a čeká co bude dál. Čeká na anonymní dopis každý měsíc a zároveň se děsí toho, že přijde i nepřijde. Překvapil mě konec, kde se pisatel objevil, to jsem tedy nečekala.


Hodnocení       5/5



CELKOVÉ HODNOCENÍ

Láska v pěti novelách určitě stojí za přečtení, setkáme se s láskou v různých podobách. Nejenom s láskou, ale i se vztahy a nevěrou. Líbilo se mi, že jsem poznala styl jakým autorky píšou, některé mě navnadily na přečtení jejich knih. Nejvíce se mi líbila povídka Slunce a piškoty, nejméně Něco se musí stát, nevím jestli jsem se nestihla začíst, nebo mě tolik nebavila.

Uvítala bych více podobných knih, je to takové malé představení autorů, čtenář se s nima seznámí, vidí jakým stylem píšou a rozhodne se zda mu to sedí, či nikoli.



HODNOCENÍ CELÉ KNIHY     4/5


DĚKUJI SPISOVATELCE MARKÉTĚ HEJKALOVÉ ZA POSKYTNUTÍ RECENZNÍHO VÝTISKU. DIVNÉ DNY MŮŽETE ZAKOUPIT ZDE.













                

Žádné komentáře:

Okomentovat