pondělí 4. června 2018

TISÍC VÝCHODŮ SLUNCE

Kniha, která zaujme na první pohled, přestože se tváří obálka jednoduše,  je krásná. Další co přijde na řadu, je anotace, která je smutná, s náznakem lepších zítřků. Je potřeba čas, čas, který zahojí rány a dovolí nám začít znova.

Pavla je šťastná, má milujícího manžela, hodného tatínka a dokonce babičku. Ta žije hodně daleko, ale často si volají. Je spokojená, přestože nikdy nepoznala maminku, bere život, tak jak je. Povedlo se jí konečně otěhotnět, bojí se toho, ale s Benem to zvládne. Přichází velká rána, Ben i tatínek mají autonehodu. Oba jsou na místě mrtví.

"Táta byl můj laskavý společník. Odjakživa za mnou večer chodíval, aby mi popřál dobrou noc a vtiskl hřejivou pusu na čelo. Ráno jsem naopak já šla za ním a vlepila mu jednu mlaskavou na tvář. Když se na mě rozespale usmál, připadala jsem si jako ta nejšťastnější duše pod sluncem."

V tom okamžiku se Pavla zhroutí, nemá chuť dál pokračovat, připadá si jako v mlze. Babička přijede vnučce pomoci, chápe jak jí je, sama přišla nejenom o manžela, ale také o dítě. Je potřeba zajistit pohřby, rozmyslet se co dál. Pavla, ale odmítá cokoli řešit, nechce slyšet nic, nezajímá ji ani dítě, které nosí pod srdcem.

Jediné řešení, které se nabízí, je návrat do rodného města. Krajina, kterou jako dítě milovala a dodnes k ní chová vřelé city. Co bude dál, prozradí až čas.....


Kniha, která je sice smutná, ze začátku se mi chtělo až brečet, ale svým obsahem pomaličku hladí. Přiznám se, že jsem knihu četla poměrně dlouho, přestože nemá tolik stránek. Příběh jsem si užívala a dělal mi společnost, po mnoho večerů. Je potřeba pořádně si uvědomit, jak moc těžké tohle muselo být.

Autorka moc pěkně popsala pocity hlavní postavy, dokázala jsem se vžít do její situace. Pochopit, co se jí odehrává v hlavě, politovat jí. Někdy si ani neuvědomujeme, jak hluboce může taková tragédie, někoho zničit. Jak moc těžké, je postavit se znova na nohy, začít žít.

I pár dní po přečtení, mám v sobě neustále svíravý pocit, když si na Tisíc východů slunce vzpomenu. Je napsán ze tří pohledů, proto vidíte události i z jiného úhlu. To umocní ještě více váš prožitek z knihy. Nejedná se o nic nereálného, naopak, z příběhu doslova čiší věrohodnost.

Kniha je určená především ženám a dívkám, už z anotace je jasné, že se všechno zlepší. Já se snažím anotace moc nečíst, protože mi často prozradí až moc. To je asi jediné, co bych vytkla. Zrovna u této knihy, jsem díky ní věděla, jak děj bude pokračovat.

Sabina Zelená napsala překrásnou knihu, která rozhodně stojí za přečtení. Opět mě utvrdila v tom, že i čeští spisovatelé, umí napsat dílo, které se vryje čtenáři do paměti. Jedná se o její prvotinu, o to víc si cením, jak dobře vykreslila postavy, pocity i okolí. Myslím, že se můžeme těšit na její další tvorbu, kterou si rozhodně přečtu. Doufám, že se brzy dočkám.

HODNOCENÍ   5/5

Děkuji Sabině Zelené za poskytnutí recenzního výtisku, knihu Tisíc východů slunce, zakoupíte ZDE.




Žádné komentáře:

Okomentovat