neděle 17. září 2017

SNAŽ SE NEDÝCHAT - recenze

Je to asi pět minut, co jsem knihu dočetla, mám z ní smíšené pocity. Bohužel nekončí tak, jak jsem si představovala, což mě zklamalo. Z pohledu reálnosti, to ani jinak nešlo, to se zase dá obdivovat, když autor nedá čtenářům to, co chtějí. Ale, abych neprozradila konec, vrátím se na začátek, jak jinak...


"Amyina kůže s náhle pokryla silnou vrstvou potu, a pomalu si začala uvědomovat své  vlasy - mokré a pichlavé - jak se jí zarývají do kůže a do očí. Cítila triviální nepohodlí, protože měla zlomený kotník a rozbitou lebku, ale právě z téhle škrábavé bolesti byla nejzoufalejší."


Příběh se točí okolo dvou žen, vyřízená novinářka Alex, alkoholička, která padla na samé dno, pokud se nesebere, hrozí, že do roka zemře. Další je Amy, dívka, která byla napadená, znásilněná, skoro uškrcená. Momentálně se nachází ve vegetativním stavu, probouzí se a usíná, otázkou zůstává, je schopná vnímat? Pamatuje si, nebo slyší okolní hlasy, je možné s ní komunikovat?

Na scénu se dostávají další osoby, Jacob, v patnácti byl zamilovaný do Amy, zdrtilo ho to. Nechce si to přiznat, ale neustále k ní něco cítí, má vlastní rodinu, čeká dítě, ale nedokáže to ukončit. Chodí jí navštěvovat, povídá si s ní, doufá, ale v co vlastně, to neví ani on sám.

Alex už je na tom tak špatně, že píše občas na objednávku, aby se trochu uživila. Má napsat o doktorovi, který vede oddělení s pacienty, jako je Amy. Její příběh ji dostane, bydlela nedaleko a chodily do stejné školy. Má potřebu objasnit, co se před patnácti lety stalo, zároveň touží dokázat sobě i bývalému manželovi, že ještě za něco stojí.

Každý kdo si jde koupit knihu, tak většinou vybírá podle obalu, minimálně v padesáti případech ze sta. Na tom není nic špatného, ať je to jak chce, obal prodává. Tady musím říct, že to sice ihned nepraští do očí, ale dáli se na správné místo v popředí, dozajista po něm sáhnete. Proč píšu o tomhle, když je to každému jasné? No protože další věc, kterou uděláte je, že si přečtete anotaci a pozorně prohlídnete obal, a tady se chci zastavit.

Na zadní straně jsou hodnocení jiných autorů, ostrý, s rychlým tempem, pohltí, nepustí a zas a znova, tolik milovaná a zároveň zavrhovaná Dívka ve vlaku. Proč, proč musí všichni upozorňovat na tuhle knihu? Žádná jiná kniha od Dívky ve vlaku mě tak neuchvátila - Tess Gerritsen, okamžitě jsem měla pocit, že musím knihu porovnávat a tím si myslím spíš uškodila, než pomohla.

Protože jediné, co mají tyto knihy společné je žánr a kapitoly, které jsou pokaždé vyprávěné někým jiným a pro větší přehled nadepsané jménem. To jsem jako čtenář ocenila, jinak bych se mohla lehce ztratit, takhle to bylo krásně dané. Kapitoly nebyly nijak extra dlouhé, dobře se mi to četlo. Začátek byl zajímavý, dostáváme se do hlavy Amy, která v ní má pořádný zmatek, žije ve vlastní realitě a útržkovitě si dává dohromady svoje okolí. Neví, že je upoutaná na lůžku, neví kolikátého je, stýská se jí po matce a po nevlastním otci.

Začetla jsem se s chutí, dávalo mi to smysl, chtěla jsem víc, takhle to má vypadat. Jenže, asi za polovinou dávala spisovatelka tolik náznaků, že mi bylo najednou jasné, kdo je pachatel. To mě zamrzelo, můžu mít tip, ale je dobré se mýlit, tady to prostě vyplynulo z kontextu, jaká škoda. Pak už jsem jenom čekala, až doladí detaily a oficiálně ho představí.

Tím, ale nechci říct, že se jedná o nějakou špatnou knihu, naopak, jenom by to chtělo ještě trochu doladit. Nedávat tak okatě najevo, kdo za to může a nenechat se srovnávat s Dívkou ve vlaku. Pro fanoušky thrillerů, napětí a lehkého dobrodružství, bude kniha Snaž se nedýchat, určitě přínosem. Jsem zvědavá, jaká bude další kniha, která by u nás měla vyjít příští rok.

Děkuji nakladatelství OMEGA za poskytnutí recenzního výtisku.

Knihu zakoupíte ZDE.

HODNOCENÍ   4/5





Žádné komentáře:

Okomentovat